Widok z podcienia bramy wjazdowej pałacu J. R. Kindermanna na podwórko i tył bloku z al. Kościuszki 74/78, w którym mieściła się kawiarnia "Agawa".
ul. Moniuszki
wykonano | 1896 dodano | 24.11.2017
dodał(a): Michał Gruda
Fotografia przedstawia widok na Pasaż Meyera. Na przełomie lat 70. i 80. XIX wieku Ludwik Meyer wykupił parcele rozciągające się pomiędzy ulicą Piotrkowską a ulicą Dziką (obecnie Sienkiewicza). Wytyczył na tym terenie prywatną drogę przejazdową, którą w latach 1883-1885 zabudował jednopiętrowymi willami w stylu neorenesansowym. To założenie urbanistyczno-architektoniczne powstało z myślą o przeprowadzce rosyjskich władz gubernialnych z Piotrkowa do Łodzi. Ponieważ nie doszło to do skutku, Meyer zaczął wynajmować wille po zaniżonych cenach, a w jednej z nich zamieszkał razem z rodziną. Do willi doprowadzony był wodociąg, zaopatrywany ze studni głębinowych. Zarówno ulica jak i budynki były oświetlane światłem elektrycznym, z prądnicy napędzanej gazem, a znajdującej się w piwnicy domu numer 3. Trzeba nadmienić, że była to pierwsza zelektryfikowana ulica w Łodzi. Ludwik Meyer z rodziną mieszkał pod numerem 4 i miał do dyspozycji widoczny na fotografii ogród. Ogród był założony na planie geometrycznym z fontanną na centralnym miejscu. Obwiedziony był rabatami kwiatowymi, z alejką obwodową i trwałym ogrodzeniem. Wstawiano tam latem drzewka cytrusowe i palmy. W latach trzydziestych XX wieku w miejscu ogrodu powstał gmach "Polskiej YMCA". Na parterze widocznej na fotografii po prawej stronie willi "Trianon" (Pasaż Meyera 5) swoje atelier miał łódzki fotograf Bronisław Wilkoszewski. Natomiast na piętrze znajdowało się dziewięciopokojowe służbowe mieszkanie wynajęte przez magistrat dla prezydenta Władysława Pieńkowskiego. Ulica z cichym drewnianym brukiem i chodnikami z płyt piaskowca, była zamykana szlabanem i udostępniona tylko mieszkańcom i gościom. W 1905 roku Meyer przekazał chodniki i ulice na własność miasta. W 1919 roku nazwę ulicy zmieniono na Moniuszki, chociaż w świadomości mieszkańców Łodzi na długie lata pozostała Pasażem Meyera.
Fotografia pochodzi z wydanego w 1896 roku albumu Bronisława Wilkoszewskiego „Widoki m. Łodzi”. Saryusz Bronisław Paweł Wilkoszewski (1847-1901), zwany "łódzkim Canaletto" był mistrzem fotografii ilustracyjnej. Udokumentował zabudowę Łodzi z końca XIX wieku przede wszystkim wille, fabryki, budynki użyteczności publicznej, obiekty sakralne, ulicę Piotrkowską. Jego zakład fotograficzny znajdował się w willi "Trianon" w Pasażu Meyera 5 (obecnie ulica Moniuszki).
Dzieło w domenie publicznej. Fotografie dzieł, do których autorskie prawa majątkowe wygasły (znajdujących się w tzw. „domenie publicznej”), mogą być pobierane i rozpowszechniane bez ograniczeń. W celu poszanowania autorskich praw osobistych twórców, konieczne jest oznaczanie dzieł nazwiskiem lub pseudonimem autora. Prosimy o każdorazowe wskazywanie Muzeum Miasta Łodzi jako właściciela obiektu.
Numer inwentarzowy obiektu: MHMŁ/I/2096
Obiekty ze zbiorów Muzeum Miasta Łodzi po digitalizacji w ramach projektu „Kultura cyfrowa”, zadanie: „Digitalizacja i popularyzacja fotografii z zasobu Muzeum Miasta Łodzi”
Autor:
Bronisław Wilkoszewski
Licencja:
Domena Publiczna
Zdjęcie z kolekcji Edwina Dekkera, holenderskiego architekta, który studiował w Łodzi na początku lat `90. Obecnie prowadzi biuro projektowe http://www.studiomerz.nl/
Zdjęcie z kolekcji Edwina Dekkera, holenderskiego architekta, który studiował w Łodzi na początku lat `90. Obecnie prowadzi biuro projektowe http://www.studiomerz.nl/